Да бъдеш смел не е достатъчно. Трябва да си и компетентен.
Много хора се страхуват да говорят пред публика, но това не е страшно! Страшно за мен е например да скоча с парашут или с бънджи и затова не го правя. Не намирам общуването, било то и пред стотици хора, за страшно, а смелостта е способността да се направи нещо, което те плаши.
Например повечето хора смятат за обезпокоително да се изкажат, когато са изправени пред решения или действия, с които не са съгласни. Естествено има логика в това. Много от историите, които чуваме са за хора, които говорейки по проблемни теми, остават изправени пред някакъв негативен резултат, и в крайна сметка в екстремни случаи, може да бъдат изолирани. Има случаи обаче, когато посочвайки някакъв проблем, отсрещната страна се отблагодарява и дори поощрява за това. Така че няма защо да се отчайвате – това се случва доста по-често, отколкото мислите. Когато хората говорят компетентно и защитават своята гледна точка, те могат да открият, че не само оцеляват, но и дори преуспяват.
Възможно е да се създаде положителна промяна, ако се говори. Наистина е практически невъзможно да се направи по друг начин. Но да бъдете смели, не е достатъчно. Трябва също да сте компетентни. Не винаги е точното време, правилният въпрос или подходящият човек – и разбира се, има рискове. Но можете да ги минимизирате, като запомните някои ключови принципи.
- Изградете връзката, преди да се нуждаете от нея.
Ако вече имате доверие с човека или хората, с които трябва да говорите, е много по-вероятно да ви слушат и чуят.
- Уловете правилното време.
Много малко вероятно е да получите положителен отговор на проблем свързан с прекия ви началник, ако го дискутирате с неговия пряк началник.
Вместо това, намерете време, когато сте сами с шефа си и се опитайте да му обясните създалата се ситуация и какво смятате за правилно.
- Обяснете целта си.
Еднакво важно е освен да изразите ясно какво искате да промените, също така и да обясните защо. Ако оставите отсрещната страна сама да размишлява върху това защо искате нещо да се случи, рискувате тя да стигне до възможно най-лошият за вас вариант и да не разбере защо искате да се поеме този риск. Бъдете достатъчно убедителни, разяснявайки подробно причините и целта, която искате да постигнете.
- Направете го за тях.
Ако е възможно, свържете целта си с нещо, за което се грижи човекът, с когото говорите. Чудесен пример за това е клиент, който знае, че шефът му се интересува от това да навлезе по-дълбоко в темата за продажби, и посочи, че ако прекъсне екипа, когато говори, е по-малко вероятно да чуе добри идеи за инициативи, развиващи продажбите в дългосрочен план.
- Поемете отговорност.
В повечето случаи вие носите отговорност за ситуацията, която искате да подобрите. Дори ако единственото нещо, което сте направили погрешно е било да позволите тази ситуация да продължи по-дълго, без да вземете решение и поемете тази отговорност. Това демотивира отсрещната страна с аргумента, че: „Но вие направихте / не направихте…“
Не забравяйте, че уменията, необходими за ефективно изразяване, могат да се научат, но те са умения и като такива трябва да се практикуват. Не можете просто да четете книга или статии. Практиката е основната в тези ситуации и отнема време, за да станете добри.
Ние от Примерно можем да помогнем, като заедно упражняваме и развиваме тези умения!