Art terapy

Независимо дали стресът е свързан с хронично или животозастрашаващо заболяване, развод или раздяла, сигурност на работата или някакви житейски кризи, креативните арт занимания се оказват мощни начини за освобождаване на задържаните емоции, тревоги и самооценка.

Драскане/рисуване

Ако сте като повечето възрастни хора, първата ви реакция на идеята за рисуване например може да бъде „Не мога да рисувам“ или „Нямам артистичен талант“.  Въпросът е, че по-голямата част от хората се изнервят, когато ги помолят да рисуват. Техният вътрешен критик веднага се опитва да им каже, че не са творци. Ето защо трябва да започнете със загрявки, като препоръчваме например да драскате по стари вестници или списания, за да преодолеете страха от грешки или от това да нарисувате нещо грозно.

Тук не говорим за изкуство с главна буква И. По-скоро позволяваме на стреса, който носим в телата си, буквално да изтича върху хартия с помощта на прости инструменти за рисуване или моделиране. Така че опитайте сега. Представете си стресова ситуация в живота си. Ако не можете да се сетите за такава, припомнете си последния стрес, който сте преживели. С молив или с пастел, използвайки всеки цвят, надраскайте чувствата, свързани със стресовата ситуация, която сте изобразили в ума си. Представете си, че сте отново в детската градина и драскайте до насита, използвайки каквито цветове ви харесват.

Музика

Всички знаем, че музиката намалява стреса. Рисуването, приружено с музика, прави чудеса.

Пуснете музиката, която ви харесва. Използвайки пастел или маркер с широк връх в избрания от вас цвят, нарисувайте тази музика, сякаш „танцувате на хартия“. Започнете с рисуване с вашата доминираща ръка (тази, с която обикновено пишете). Рисувайте за няколко минути и след това, с друг пастел, включете вашата недоминираща ръка (тази, с която обикновено не пишете). Ще драскате с две ръце, създавайки импровизиран дует на хартия.

Не се опитвайте да правите снимки на нищо. Вместо това, мислете за това като за оставяне на следи върху хартия по начина, по който фигуристите оставят следи по леда. Тези белези са следите от стреса, който буквално се изсипва върху хартията.

Чувства

Всички ние носим в тялото си неизразени емоции и дори ги изразяваме с фрази като „пеперуди в стомаха ми“ или „болка във врата“. Също така използваме цветове, когато говорим за силни чувства: „червено от ярост“, „зелено от завист“ или „чувство за синьо“.

Следващият път когато осъзнаете, че силните емоции се натрупват във вашето тяло, изслейте ги върху хартията. Изберете цветове, които изразяват емоциите, които освобождавате. Няма правилен или грешен цвят за всяка емоция, а само цветът, който вие смятате за правилен. След известно време сменете ръцете и рисувайте с недоминиращата си ръка.

Релаксация

Един от начините да се отпуснете е да подчертаете преживяването на напрежението, като напрегнете тялото възможно най-много и след това си позволите да се отпуснете с издишване. Това преживяване може да се разшири чрез рисуване на две контрастни изображения. Първото изображение, нарисувано с доминиращата ръка, е „как изглежда напрежението“. Използвайте цветът, който свързвате с напрежението. На втора страница нарисувайте с недоминираща ръка „как изглежда релаксацията“. Изберете цвят, който ви кара да се отпуснете, като релакс.

По полека

В нашия забързан свят, с натиск за спазване на крайните срокове и постигане на незабавно удовлетворение, забавянето е чудесен начин да се освободи напрежението. Използвайки пастел или широк маркер в избрания от вас цвят, опитайте да рисувате възможно най-бавно, като използвате недоминиращата ръка. Правенето на непрекъснати кръгови движения върху хартията може да ви помогне да се отпуснете, докато рисувате все по-бавно. Ако релаксиращата музика ви помага да забавите темпото, придружете рисунката си с избраната такава от вас.

Вътрешен мир

Голяма част от стреса ни е причинен от негативни образи и очаквания в собствените ни умове. Практикуваме „негативни твърдения“ всеки път, когато се притесняваме от болезнени или неудобни ситуации в живота си. От друга страна, можем да използваме рисунката, за да създадем положителен образ, отпуснат ум и тяло и вътрешен мир.

С доминиращата си ръка нарисувайте картина на стресова ситуация в живота си. Това могат да бъдат обикновени фигури или дори абстрактни линии и форми.

Сега си представете в ума си как би изглеждала стресовата ситуация, която сте нарисували, ако тя бъде разрешена. С недоминиращата си ръка нарисувайте как изглежда.

Вашето безопасно място

Представянето на място, което е безопасно и удобно, може да ни помогне да се успокоим, когато се чувстваме тревожни и стресирани. Безопасно място може да бъде място, което всъщност сте посетили, или може да е такова, което измисляте във въображението си. То може да бъде нарисувано с доминираща или недоминираща ръка с помощта на пастели и / или моливи. Това може да бъде просто изобразяване на място сред природата, уютна стая или всяко друго място, което има лично значение за вас.

Ако вашият вътрешен критик започне да ви тормози за умения виза рисуване, просто му кажете да си вземете кафе пауза. Не забравяйте, че тук не говорим за изкуство с главна буква И.

Позволете си да играете с цветове, форми и линии. Също така може да опитате и с други арт занимания – като декупаж, моделиране, правене на свещи…импровизирайте. Усетете материите и ароматите.

Кой знае, може дори да откриете в себе си творец, който копнее да излезе.

 

Ние от Примерно сме подготвили за Вас поредица от Арт ателиета, заповядайте и преоткрийте Вашият начин за справяне със стреса.

За повече информация ни пишете на office@primerno.bg и следете нашата FB страница  https://www.facebook.com/primerno.bg/

Вижте и къде се намираме в София и Пловдив:

Контакти

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *