Какво е ментор?

Резултатът от успешното наставничество е развитието на човека, който се наставлява. По дефиниция това е някой, който успешно развива някой друг.

 Какви качества трябва да притежавате, за да сте успешен ментор?

  • … е експерт по въпросите:  хората са склонни да бъдат наставлявани в специфични области, като например в определена индустрия (търговията на дребно например) или задача (водещи фирми с бърз растеж). Наличието на богат опит помага на менторите да се справят с предизвикателствата на наставляваните от богата база от знания.
  • … дава възможност на наставлявания да води: наставничеството е процес на личностно развитие и като такъв, индивидуалният наставляващ познава областите, в които би искал да се подобри. При поискване може да се даде съвет.
  • … се фокусира върху развитието, а не върху ефективността: коучингът адресира конкретни цели, целящи да подобрят представянето в определена област. Но наставничеството е свързано с личностното развитие на индивида. Наставникът се фокусира цялостно върху личното развитие на наставлявания в много области.
  • … е развитие в дългосрочен план: коучингът може да бъде краткосрочно решение, предназначено да отговори на конкретна потребност, като успехът е обусловен от уменията на треньора. Но успешното наставничество се гради върху дългосрочни взаимоотношения, водени от доверие, където наставникът научава силните, слабите страни, целите и нуждите на наставлявания.
  • … проверки на предизвикателствата и разума: тъй като връзката е дългосрочна, менторите са в състояние да опъват и предизвикват наставниците в точното време, както и редовно да изясняват целите си и да гарантират, че те все още са подходящи.
  • … поддържа целостта на отношенията: при наставничеството връзката е от първостепенно значение. Ако има нарушение на доверието, е много трудно наставническия режим да продължи. Като такова поддържането на това е най-важно за наставника, а не, например, да се отчитат пред организацията за това как се случва наставляваният.
  • … е наръчник за наставляваните: наставникът не е като личен треньор, настояващ някой да постигне успех. Те трябва да действат като водач, помагайки да се ориентира индивидът да намери своя собствен път към успеха и да се движи по пътешествието със собствено темпо.
  • … посочете потенциалните препятствия чрез прозрение: много хора обичат да имат ментори, тъй като преди това менторите са „изминали пътя“ и могат да ви предложат потенциални нежелани последствия или опасности. Това позволява на наставляваните да се учат от грешки, преди да са ги направили.
  • … Очертава възможностите: те действат като „разширители“, помагайки на наставлявания да развие мисленето си по отношение на идентифициране на всички потенциални решения и идеи и вземане на преценки относно относителната им заслуга.
  • … цени както дисциплината, така и грижите: има силна ангажираност към саморазглеждането, откриването и развитието и добрите наставници гарантират, че тези цели са винаги в полезрението, като същевременно дават много възможности и състрадание на наставлявания да намери своя път.
  • … е смирен: точно както наставляваният е по време на целия си път на самооткриване, добрият наставник признава, че въпреки опита си имат ограничения и че пътят на наставлявания може да се различава от техния собствен, но че и двамата в крайна сметка водят до един и същи опит и знание
  • … Е свободен от личен дневен ред или идеология: добрите ментори предоставят съвети и напътствия въз основа на ценностите, нуждите, целите и желанията на наставлявания, а не ангажираност с някаква фиксирана идеология, политическа позиция или желание за напредък по конкретна кауза.

 

Това е една малка част от нещата, които един успешен ментор трябва да даде от себе си, за да изгради отношението между него и наствалявания.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.