Как да спрем да бъдем мързеливи

Всички ние имаме такива периоди, когато се чувстваме по-малко енергични и се борим да намерим мотивация, за да свършим нещо. Понякога е нормално да се чувствате така, но когато тези моменти започнат да стават все по-чести или да продължават за по-дълги периоди от време, можем да започнем да виждаме себе си по различен начин. Нашите цели стават по-малко важни, трудно се чувстваме вдъхновени и можем да започнем да се чудим дали сме способни на нещо изобщо.

Може дори да започнем да се наричаме мързеливи.

Нашето идеално Аз

Всички ние имаме представа за това кой искаме да бъдем, как искаме да се държим, цели, които искаме да постигнем, и как искаме да се представяме пред хората. Идеалното Аз  е концепция в психологията, която се отнася до образа, който носим в умовете си за това какво ще изглежда, действа и чувства най-доброто ни Аз. Нашето идеално Аз често е образ на производителността и постигането на определени цели, здравословно поведение и др. 

Не си сам

Ако понякога се чувствате мързеливо или непродуктивно, със сигурност не сте сами. Изследвания са установили, че само 8% от хората, които са решили да направят нещо през новата година, действително постигат желаната цел. Всъщност, един от всеки четирима души още през първата седмица нарушава обещанието, което e направил!

Какво се случва и кое прави толкова трудно да останете продуктивни и да работите за постигане на желаните цели?

Има много неща, които могат да попречат на нашата производителност и постигане на целите, оставяйки ни да виждаме себе си като „мързеливи“. Понякога препятствията са ситуационни или свързани с времето и възможността, докато в други случаи, ние може да създаваме препятствията сами с нашия подход, нашето мислене или нашите методи.

Старите навици умират трудно

За да постигнем истински напредък и да се откажем от старите си „мързеливи“ навици, трябва да разпознаем какво може да повлияе на нашата неспособност да постигнем целите си или да оставим чувството, че сме по-малко продуктивни, отколкото бихме искали да бъдем. Така че, това, което може да мислите за „мързелив“, може просто да бъде въпрос на превключване на вашия подход и да се отървете от старите, безполезни навици, които са ви попречили да се чувствате продуктивни и да постигнете целите си.

Ето няколко такива навика, които могат да ни попречат да постигнем целите си. Ако нещо в този списък изглежда познато, не се притеснявайте – далеч не сте сами:

  • Да си поставите твърде големи или сложни цели. Всички искаме да стигнем до върха, но можем да подценим колко усилия и време са ни необходими, за да се изкачим до там. Ако се откажем след няколко часа, това не е защото сме мързеливи, а защото може да сме осъзнали, че сме изчислили неправилно количеството време и усилия.
  • Очаквате от себе си да бъдете съвършени. Когато работим за постигане на цел, очакваме пътят да бъде гладък и последователен, когато в действителност пътят към нашата цел най-вероятно ще бъде пълен с обрати, завои и неуспехи.
  • Слушате вътрешния си глас. Ако терминът „мързелив“ е част от вътрешната ви нагласа, вероятно редовно ще ви се въртят в главата негативни и критични мисли. Може дори да използвате вътрешния си глас в опит да се мотивирате. Какво става? Подсъзнателно вие се фокусирате върху всичките ви недостатъци, а не върху съществуващите силни страни и положителни качества, които могат да ви помогнат да продължите напред.
  • Слушане на критики от други. Когато научаваме за себе си и за света чрез нашия опит, получаваме обратна връзка от другите, която помага да оформим нашата концепция за себе си. Когато някой важен за нас ни е наричал мързеливи в миналото, той наистина може да повлияе на това, как виждаме себе си дори в зряла възраст. Можем също така да чуваме хората да критикуват усилията ни в нашия настоящ живот, оставяйки ни да се чувстваме обезсърчени.
  • Не създаваме план за действие. Когато намерим вдъхновение и се вълнуваме за нова цел, можем да забравим важността на създаването на план. Нашето въодушевление за постигане на целта може да ни накара да действаме бързо и с много страст, но в един момент да се почувстваме претоварени.

Как да започнете

За щастие, има много възможни стъпки, които можете да предприемете, за да обърнете нещата във ваша полза или да останете на пътя към целите си:

  • Създавайте малки, постижими цели. Все още може да желаете да достигнете върха, но трябва да си зададете по-малки цели,които ще ви помогнат да се чувствате по-завършени и мотивирани да продължите нагоре. Като разгледате общата картина, не забравяйте ключовите стъпки, които ще са необходими, за да стигнете до тях и да ги запишете. Ако е необходимо, разделяйте ги на още по-малки или краткосрочни цели. 
  • Отделете време за разработване на план. Седнете със себе си за момент, докато обмисляте желанията и целите си, имайки предвид тези малки и постижими стъпки, които трябва да постигнете, за да стигнете до там. Бъдете реалистични относно количеството усилия, време, пари, помощ или други фактори, свързани с постигането на тази цел. Започването на процеса с план за действие ще ви помогне да се почувствате по-уверени и спокойни, както и да ви даде упора, за да се върнете към плана, когато се чувствате обезкуражени или имате неуспехи.
  • Съсредоточете се върху силните си страни. Ако сте свикнали с вътрешния си критичен глас, който се фокусира върху вашите недостатъци, ще откриете голяма полза от преосмисляне на силните си страни. Трудно ли ви е да мислите за някакви лични силни страни? Помислете за всяко предизвикателство, което сте преживели, и обмислете какви лични сили сте използвали, за да преживеете този опит. Ако все още ви е трудно да идентифицирате силните страни, попитайте приятели или семейство какво виждат като ваша най-голяма сила. 
  • Празнувайте малките победи. Празнувайки победите си,когато постигате малките цели или дори когато преодолявате неуспехите, можете да продължите напред. Гордостта, която преживяваме в постигането на нашите цели, може да помогне за засилване на по-позитивния разговор. С всяко постижение имаме повишена самоефективност, което може да ни помогне да намерим дългосрочен успех.
  • Набиране на подкрепа. Добре е да поискате помощ по пътя. Ние процъфтяваме, когато сме свързани с важни хора по позитивен, здравословен начин. Позволете на тези важни хора да бъдат част от вашия опит. Може да искате те да празнуват с вас по пътя или да искат да се обърнат към тях по време на нужда, когато преживеете някоя пречка. Намирането на увереност и насърчение от важни хора в живота ни може да ни помогне да развием по-голяма устойчивост.

Вашето физическо здраве

Нашето чувство за мързел може да бъде повлияно и от това как се грижим за себе си физически. Можем да научим нови навици за определяне на цели и да работим, за да оспорим негативните мисловни модели, но също така трябва да обмислим какво правим за нашите тела. Грижата за нашето физическо здраве може да помогне да се постави основата за увеличаване на енергията, което от своя страна може да ни позволи да приложим тези други положителни промени.

Храна

Това, което ядем, играе важна роля за това колко енергично се чувстваме. Когато нашите графици не позволяват много време за планиране и подготовка на храната, ние можем да се възползваме от много варианти в движение, варианти, които предлагат малко хранителна стойност, за да ни помогнат да поддържаме адекватни енергийни нива. Храни с по-високо съдържание на протеин, например, могат да помогнат на телата ни да поддържат по-стабилни нива на кръвната захар и да ни предпазят от чувството за драстични възходи и спадове в нашата енергия през целия ден.

Примери за храна и напитки, които могат да помогнат за увеличаване на енергията, включват:

  • бадеми
  • сьомга
  • банани
  • кисело мляко
  • Тъмно зелените листни зеленчуци
  • Пиле
  • вода

Примери за храна и напитки, които трябва да се избягват, ако искате увеличена енергия, включват:

  • пържени картофки
  • бонбони
  • Хляб
  • Напитки с високо съдържание на захар
  • Десерти
  • алкохол

Въпреки, че захарните храни могат да ни дадат временен прилив на енергия, той е много краткотраен и може да ни остави чувството, че енергийните ни нива са достигнали дъното. Времето по което приемаме храната също може да повлияе на енергийните ни нива. Консумирането на по-малки порции, но по-често през деня може да ни помогне да поддържаме стабилни нива на енергия, в сравнение с яденето на по-големи, по-тежки ястия, които често ни оставят да се чувстваме уморени.

Упражнение

Когато сме уморени и се чувстваме мързеливи, последното нещо, което вероятно искаме да направим, е да тренираме. Въпреки това, раздвижването на телата ни може да помогне за увеличаване на нивата на енергия и цялостното чувство за производителност. Изследванията показват, че дори само ниски до умерени нива на физическо натоварване могат да имат значително влияние върху нивата на енергия, като помагат за намаляване на умората . 

Начини за включване на повече упражнения могат да включват:

  • Разхождайки кучето си
  • Тичане с приятел
  • Пешеходен туризъм с група
  • Участие в групови фитнес тренировки
  • Опитайте йога

Сън

Нашите схеми на сън могат значително да повлияят на енергийните ни нива. Ако сте склонни да се чувствате мързеливо, може би си мислите, че прекалено много спите през нощта или пък да откриете, че това се дължи на дрямката през деня. Създаването на здравословен режим на сън може да ви помогне да поддържате последователен график на спане, от своя страна, това ще ви помогне да се чувствате по-балансирани и енергични, за да поемате задачи и да се чувствате по-продуктивни. Ако сте сова (нощна птица), този преход може да отнеме повече време. Обаче, когато вече можете да започнете деня си с повишена енергия и да поддържате енергийните си нива през деня, сънят ще работи за вас.

Какво да обмисляте в рутинните си процедури за сън:

  • Опитайте се да си лягате по едно и също време всяка вечер
  • Имайте за цел 8 часа сън на нощ
  • Ограничете времето пред екрана най-малко един час преди лягане
  • Ограничете кофеина следобед

Управление на стреса

Да бъдеш постоянно на педал, с искания, поставени пред теб в различни области от живота ти, може да те остави физически и емоционално изтощен. В тези моменти може да ни е трудно да предприемем активни стъпки и да вземаме решения, защото се чувстваме изчерпани. Чувствата на изтощение могат да ни накарат да се чувстваме така, сякаш ни мързи, когато сме в действителност стресирани и претоварени.

Според Американската психологическа асоциация някои полезни начини за управление на стреса включват:

  • Включване на упражнения и движение в ежедневието ви
  • Намиране на причини да се посмеете
  • Увеличаване на социалната подкрепа
  • Практикуване на медитация всеки ден

Граници

Съществен елемент от управлението на стреса е да гарантираме, че използваме времето си разумно. Лесно е да кажем „да“ на нашите колеги, нашия съпруг, нашите деца и приятели. Всъщност е толкова лесно, че може да откриете, че не можете да изпълните действително всичко, с което сте се ангажирали. Погледнете къде прекарвате времето си, инвентаризирайте недовършените задачи от списъка си, помислете къде можете любезно да кажете „не“, за да можете да използвате това време за неща, които се нуждаят от вашето внимание и енергия.

Ако идеята за поставяне на граници е нова за вас, първите няколко стъпки ще включват даване на разрешение да го направите и да започнете с малки неща. Може да се страхувате от това как хората ще ви отговорят и това е добре. Не забравяйте, че целта ви тук е да подобрите изпълнението на вашите лични задачи, да увеличите енергията си и да чувствате, че можете да се справите със задачите и целите, които са важни за вас. Отделянето на време за себе си е ключово и определянето на малки граници около това ще ви помогне да направите точно каквото желаете.

Не се разсейвайте със сравнението

И накрая, когато се чувстваме мързеливо, естествено е да се оглеждаме и да мислим, че всички останали го приемат за правилно, с изключение на вас. Не позволявайте на себе си да бъдете хванати в капана на отвличането на вниманието от това да сравнявате себе си с другите . Не забравяйте, че нашият вътрешен критичен глас е пречка за нашата производителност и може да ни накара да се почувстваме неудовлетворени. Позволете си да се показвате по различен начин в живота си и помнете, че пътуването е уникално и си е само ваше.

Малките стъпки към по-добра грижа за себе си, повишената енергия, подобрените цели и здравословната граница могат да ви помогнат да спрете да се чувствате мързеливи за нула време. Приоритизирането и предприемането на последователни действия са ключът към дългосрочната промяна и няма по-добро време от сега да се предприемат тези първи стъпки.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.