Случва ли ви се да не можете да нарисувате обикновен кръг? А защо правата линия никога не е права? Имате ли чувството, че не можете да свържете две точки с линия между тях? Дали рисунките ви изглеждат грешни, след като следвате точните стъпки на това, как да ги направите?
Всички тези проблеми могат да идват от липсата на основни умения, които изчезват, когато се научите как точно да го направите. Всъщност, тези умения са елементарни за някой, който рисува много, но те също могат лесно да бъдат забравени след няколко години без молив в ръка. Така че, готови ли сте да наваксате?
- Пречупете правия ред
Вашият проблем: не сте в състояние да начертаете права линия / перфектен кръг.
Етап 1
Правите линии не са реални. Те съществуват само векторно, като представляват най-краткия път между две точки. Можеш да се пробваш и да използваш линия, но най-вероятно ръката ти никога няма да се научи да рисува идеално прави, дълги редове. Дори и да започне като нещо съвършено, колкото по-дълго го рисувате, толкова повече грешки могат да се правят. Какво означава това?
Ако начертаването на дълга линия е почти невъзможно, можем да използваме кратки линии, за които ръката ни е по-адаптирана. Просто погледнете картината по-долу. Колкото по-къси са линиите, толкова по-близо до оригинала е картината.
Стъпка 2
Да речем, че искате да нарисувате цвете като по-долу. Можете да видите, че е то е направено от права линия, перфектен кръг и няколко криви с прецизни ъгли. Предполагам, че можеш да го нарисуваш много бавно, много внимателно да караш линиите от точка до точка. Но защо? Рисуването не е скучна работа, трябва да е забавно!
Стъпка 3
Техническото рисуване (прави линии, перфектни кръгове) изисква концентрация. Става дума за рисуване на нещата точно такива, каквито са. Няма място за творчество или личен стил, тъй като стилът идва от многообразието. Наистина ли искате да направите това? Да чертаете същите неща точно по същия начин през цялото време?
Ако го направите, добре, няма смисъл от този урок. Защото рисуването, създаването е да поддържате ръката си спокойна, докато сте фокусирани върху крайния ефект, вместо да създавате серия от перфектни линии. Това е, което трябва да научите – как да запазите спокойствие, да скицирате бързо и безгрижно. Да се опитаме отново да нарисуваме това цвете? Но този път следвайте тези прости правила:
- Разделете дългите линии на къси;
- Колкото повече са кривите, толкова по-къси са линиите;
- Докоснете хартията много леко, не натискайте молива силно;
- Рисувайте бързо!
Стъпка 4
Не беше ли забавно? Ако присвиете очи, това дори ще ви се стори доста добре направено. Сега, попълнете интервалите между редовете с тези, които липсват. Правилата от предходната стъпка все още се прилагат.
Стъпка 5
Сега можете да подчертаете дефинираните линии с маркер или да натискате молива по-силно. Тази стъпка не е необходима, можете да я пропуснете.
Стъпка 6
Готово е! Не изглежда точно като оригинал, но можете да видите някакъв стил в него, малко от личния ви характер, истинска работа на ръцете ви! Можете да забележите, че дори изглежда по-естествено от оригинала, защото природата не е съвършена. Това, което е най-важно, след като преминете границите, лесно можете да промените всичко! Парадоксално, колкото по-неточни са вашите линии, толкова по-естествена е рисунката.
Стъпка 7
Какво да практикуваме?
- Разделете линиите на къси;
- Начертайте кръгове, направени от къси линии, вместо дълги, огъващи се;
- Рисувайте с лекота, без да натискате – по този начин малките ви грешки няма да бъдат видими.
- Създайте свой собствен стил
Вашият проблем: чувствате, че можете да рисувате само неща, които други хора вече са създали. Вашите рисунки никога не изглеждат като нещо наистина ваше.
Етап 1
Така, вече можете да рисувате кръгове и прави линии, нали? Това обаче не е много добре и изобщо не е творческо. Възможно е да останете в математически правила и технически чертежи – вие сте чудесни за повторение, но не и за създаване. Как можете да си помогнете? Е, първата стъпка от този урок е полезна за вас, но има и друг трик, който можете да използвате.
Както казах по-нагоре, стилът идва от многообразието. Ако преначертавате картина внимателно, ред по ред, без да добавяте нищо ново (защото би било грешка!), не можете да сътворите нещо различно. Оригиналът не е ваш и чертежът е само негово копие. Не казвам, че вече не трябва да следвате уроци, просто трябва да сте по-креативни и, парадоксално, по-малко точни, когато го правите.
Как да загубим разумна точност? Нека започнем с това просто упражнение: нарисувайте няколко прости форми с трепереща ръка, сякаш сте нервни. Направете го, докато почувствате, че ръката ви се е отпуснала.
Стъпка 2
Да опитаме сега този прост урок. Направете това по същия начин, както обикновено, но в Стъпка 4 разклатете ръката си, когато рисувате финалните линии. Начертайте няколко от тези глави, променяйки нивото на трепване всеки път.
Стъпка 3
Изненадани ли сте? Всяка глава изглежда различно от оригинала, но можете да разпознаете това, което сте нарисували. Също така сте използвали същите пропорции за всички тях, но никой от тях не изглежда идентичен. Как можеше да се случи?
Когато се учихте да пишете, учителят искаше да повторите редове по шаблон. Прекарвахте много време да рисувате (не да пишете) всяко едно изречение, сякаш беше малък шедьовър. След това, с времето и опита, вие сте разработили свой собствен почерк, свой собствен стил. Вашите писания изглеждат различно от моите или тези на вашите приятели – все пак, всички можем да прочетем какво сте написали. Твоят стил се е променил, защото искаш да пишеш бързо – да напишеш мислите си, да не рисуваш съвършени, но безсмислени букви.
Приложете това правило към вашите рисунки. Помислете за това, което искате да постигнете, а не за линиите. Скицирайте бързо и вашето лично, уникално движение на ръката ще има шанс да блесне.
Стъпка 4
Има и друго нещо, което допринася за вашия стил – креативността. Направете същия урок още веднъж, като този път промените резултатите от стъпките според вашите нужди. Учите се как да нарисувате драконова глава, но драконите в ума ви имат по-дълги муцуни? Няма проблем! Нямате нужда от друг урок за това, просто настройте правилата към вашите нужди.
Стъпка 5
Какво да практикуваме?
- Опитайте се да извадите неща от заобикалящата ви среда с нестабилни, небрежни линии, без да се мислите за резултата;
- Скицирайте много! Не мислете за резултата, просто оставете ръката си да практикува естественото си движение;
- Когато следвате уроците, запазете творчеството си – променете дължините, формите, разстоянията и вижте къде ви отвеждат.
- Измерете пропорциите
Вашият проблем: пропорциите ви винаги изглеждат нереални. Чувствате се неспособни да измерите на око определено разстояние, без да използвате линийка.
Етап 1
Грешните пропорции са огромен проблем за един амбициозен художник. За щастие, може да се преодолее, ако не го игнорирате. Първо, какви са те, всъщност?
Пропорциите не са разстояние, измерено в някаква единица. Те определят местоположението на един елемент спрямо други. Това означава, че ако искате да начертаете цялата картина (набор от елементи) два пъти по-голяма, всички разстояния също трябва да се удвоят.
Стъпка 2
Нека тренираме очите си, за да видим и преначертаем пропорциите. Първо, опитайте се да изчертаете тази снимка, но два пъти по-малка:
Стъпка 3
Сега вземете линийка и проверете дали сте го направили правилно – разстоянието трябва да бъде два пъти по-малко, отколкото на екрана. И какъв е резултатът ви? Вероятно не е много добър, щом четете този урок. Забележете, че кръговете трябва да са два пъти по-малки и това изглежда почти невъзможно – как да нарисувате два пъти по-голям кръг, ако дори не знаете оригиналния размер?
Отговорът е, че се нуждаем от поне два елемента, за да говорим за относителността. Без значение какъв размер е първият елемент – не може да бъде непропорционално, ако има само един! Така че нека опитаме още веднъж. Начертайте само първия кръг.
Стъпка 4
Сега си представете две линии, идващи от центъра на кръга. Има една трета въображаема линия, свързваща двата кръга. Можете ли да видите какъв ъгъл създава? Начертайте това от снимката, без да добавяте втори кръг за сега.
Ако имате проблеми с определяне на ъгъла, опитайте да разделите прав ъгъл на три, а след това отново на три. Всеки от тях е с 10 градуса
Стъпка 5
Сега трябва да определим разстоянието. Колко кръга могат да се поставят между двата центъра в оригинала? Приложете това към вашата снимка. За първи път е най-добре да отпечатате оригинала и да нарисувате другите кръгове физически, а по-късно можете да се опитате само наужким да ги рисувате (като държите молива точно над хартията / екрана и да виждате кръговете в ума).
Стъпка 6
Почти е готово! Сега трябва да проверим какъв е размерът на втория кръг по отношение на големия. Добър метод за това е да си представим втория кръг вътре в първия, за да видим ясно пропорциите.
Стъпка 7
Готово! Можете да използвате линийка отново, за да видите колко точен е той. Този метод е наистина добър, когато очите ви все още не са обучени да виждат пропорции, а с течение на времето вече няма да ви се налага да рисувате водещите елементи.
Стъпка 8
Какво да практикуваме?
- Научете се да виждате пропорциите навсякъде. Огледайте се и се запитайте – колко дълги са пръстите ми в сравнение с дланта? Колко глави могат да се подредят по гърба на кучето ми? Какъв елемент от лицето може да пасне идеално между очите? Това обучение може да бъде направено в свободното ви време и това увеличава концентрацията ви. Също така, с времето очите ви ще се научат да го правят подсъзнателно!
- Ако имате проблеми с пресъздаването на размери (например рисувате два еднакви кръга и те винаги са различни), не спирайте да го практикувате. Начертайте тези два кръга, докато можете да ги нарисувате еднакво, след това опитайте същото с триъгълници, квадрати и така нататък. Този проблем трябва да бъде решен, преди да се направи какъвто и да е друг урок, тъй като това е основата на други умения;
- Интернет е пълен с прости, стъпка по стъпка уроци, които не преподават никакви реални умения за рисуване, но те са страхотни за практикуване на пропорции. Започнете с най-простите снимки за деца и продължете напред, когато се чувствате по-уверени. Отново, не отивайте по-далеч, преди да установите тези основни умения. Нищо стабилно не може да се изгради на слаба основа.
4. Освободете ръката си
Вашият проблем: рисуването на успоредни или пресечени линии е много трудно. Втората линия по някакъв начин винаги отива в грешна посока.
Етап 1
Това се случва понякога, когато се опитвате твърде съсредоточено. Искаш да бъдеш точен и в резултат на това рисуваш бавно и внимателно, като даваш повече време на ръката си за грешки. Опитайте се да изчертаете бързо двете линии – променя ли се нещо? Ако да, добре, радвам се, че мога да помогна! Ако не, може да е необходимо малко обучение.
Рисуването на змии е най-голямото и най-сложното упражнение, за което мога да се сетя. Змията ви позволява да практикувате пропорции, планиране на дължини, промяна на размера и ъглите, и най-важното е, че тя учи ръката ви как да се движите грациозно. Ако четете този параграф, вероятно имате проблеми със змиите – те са дебели в един момент, после са тънки и отново дебели, напълно объркани и грешни. Но можем да го оправим!
Започнете с ред кръгове, всеки от които е по-малък от предходния. Завършете реда с една точка.
Стъпка 2
Свържете съответните краища на диаметрите. Направена е обикновена змия! Разбира се, има още какво да се научи.
Стъпка 3
Сега нарисувайте поредица от еднакви кръгове, но променяйте и позициите им вертикално.
Стъпка 4
Свържете ги отново.
Стъпка 5
Нека увеличим нивото на трудност. Направете същото както преди, но сега оставете по-големи пространства между кръговете.
Стъпка 6
Свързването на кръговете може да е по-трудно вече, защото трябва да нарисувате арки. Това е действителната практика. Чертайте змии, дълги и къси, прави и извити, като използвате по-големи пространства между кръговете всеки път, когато видите, че сте го направили правилно. Ако правите това достатъчно дълго, ръката ви трябва да научи правилното движение.
Стъпка 7
Какво да практикуваме?
- Змии! Начертайте много от тях, те са бързи и лесни;
- Начертайте серия от успоредни линии и вълни възможно най-бързо. Нека ръката ви се чувства свободна!
- Начертайте вълнообразни линии, когато гледате телевизия или четете статии в интернет. Няма значение какво рисувате, просто научете ръката си как да се движите свободно и безгрижно.
- Научете какви са нещата – и защо са
Вашият проблем: нямате въображение. Всичко върви правилно, когато следвате даден урок, но когато започнете сами все не можете да си спомните стъпките, или стъпката.
Етап 1
Ще се радвате да чуете, че това не е толкова голям проблем, колкото изглежда. Трябва само да промените отношението си. Проблемът е, че се учиш да рисуваш линии вместо самия обект. Съществуват два вида информация:
- Матрица (растер): къде е точката? С какво е свързана? Колко дълго е разстоянието между тях? Колко от тях се срещат в дадена област?
- Вектор: каква е целта на рисунката? От колко точки се състои? Какво прави този набор от точки? Как влияе на другите елементи?
Матричната информация е шаблон за създаване на едно и също нещо отново. Трудно е да се запомни и е полезно само в няколко случая. Векторната информация е мащабируема. Това означава, че когато условията се променят (различна поза, размер, стил), елементите се приспособяват към тях, защото са свързани към пропорциите, а не към позицията. Ето един пример:
- Матрична информация за главата на кучето:
- C1 – нос;
- C3 – око;
- C1-E3 – уста;
- A3-E5 – глава (и т.н.).
- Векторна информация за главата на кучето:
- Главата е съставена от два кръга – „мозъчен калъф“ и уста;
- Устата е малко по-висока от средата на мозъка;
- Окото е кръгообразно и започва от средата на мозъка, докосва устата;
- Носът е на върха на устата, толкова е голям колкото окото (и т.н.).
Ако искате да промените нещо, например да отворите устата, матричната информация се проваля. Той е фиксиран, мащабируем само по отношение на размера и е още по-безполезен, когато искате да създадете поза в 3D пространството. Как тогава да се учим във вектор?
Стъпка 2
Вземете обект и го анализирайте. Има два начина на мислене, които можете да направите сега (като пример ще използвам чаша):
- Стъклото е направено от правоъгълник, под него има триъгълник, доста дълга линия и отново триъгълник;
- Стъклото е изработено от продълговат цилиндър с кръгло сечение, където се налива вино. Горната част на цилиндъра може да бъде огъната навътре, за да се намали изплъзването на мехурчетата. Дъното на цилиндъра преминава плавно в дебел крак. След това кракът се топи в кръгла опора.
Какво мислите, кой път по-добре описва същността на чаша? Първият е бърз и страхотен, когато започнете приключението си с рисуване, но то само ще ви позволи да начертаете тази конкретна позиция. Може да се опитате да влезете в 3D свят, да научите перспективата, да добавите малко движение и изведнъж се оказва, че наистина не знаете как да нарисувате чаша.
Стъпка 3
Друг пример е анатомията. Можете да научите криви на тялото в една поза, но това не ви казва нищо за това, как едно и също тяло изглежда, когато бягате / седите / биете. Простото „защо“ никога не е било толкова сложно. Защо тази част е изпъкнала? За какво се използва? Защо е дълъг / къс? Защо тази част е свързана с някаква друга конкретна?
Стъпка 4
Какво да практикуваме?
- Спрете безсмислено да копирате линиите, които виждате. Опитайте се да разберете обекта като цяло. Ако разберете защо е построен и нарисуван по този начин, ще можете да го модифицирате и да създадете нещо наистина ваше, без да нарушавате правилата;
- Анализирайте обекти, дори когато не рисувате. На опашката в магазина, в автобус, чакайки някой – огледайте се и се запитайте: защо изглежда така? Каква е нейната цел? С всеки отговорил „защо“ разширявате огромна база от векторна информация в главата си. Ще се изненадате колко много помага!
Сега сте готови да рисувате!
Ако следвате внимателно урока, след малко практика трябва да можете да следвате междинните уроци безупречно. Макар тези упражнения да изглеждат скучни, те са от съществено значение и трябва да бъдат научени. Ако сте ги пробвали и те ви изглеждат тривиални, това е страхотно, вие сте готови! Но ако сте имали някакви проблеми, наистина е по-добре да да практикувате отново, докато не ги преодолеете. Също така, ако имате нещо, което бихте искали да обсъдите с мен, просто публикувайте коментар – Ще се радвам да помогна!